Kağıttan Esintiler I - II
Tarih:
I. Sergi: 30 Kasım / 28 Aralık 2018
II.Sergi: 4 -15 Şubat 2019
Yer:
I. Sergi: Rauf Raif Denktaş Kültür ve Kongre Sarayı / G. Mağusa
II.Sergi: Atatürk Kültür Merkezi / Lefkoşa
Küratör: Zehra Şonya
Sanatçılar :
Alexandra Deutsch / Almanya Anita Bel / İngiltere, Anna Bludau – Hary / Almanya, Canan Topaloğlu / Türkiye, Carolina Lerrea / Şile, Christian Gut / İsviçre, Dagmar Reiche /Almanya, Elena Osterwalder / ABD Elizabeth Mackie / ABD, Else van Baarle / Hollanda, Emel Samioğlu / Kıbrıs, Florence Pinson-Ynden / Çin, Gail Stiffe / Avusturalya, Gerda Ritzmann / İsviçre, Haans Christian Viering / Almanya, Helene Tschacher / Almanya, Ina Fekken / Netherland, İnci Kansu / Kıbrıs, Inez Fritschy / Almanya, Irene Rammensse / Almanya, İrina Patt / Fillandiya, İsmet Tatar / Kıbrıs, Julie McLaughlin / ABD, Jytte Rasmussen / Danimarka, Lesley Hass / ABD, Magda Sobon / Polanya, Marie-Claire Meier /İsviçre, Marie-Jose Gustave / Kanada, May-Lucy Süess / İsviçre, Michelle Samour / ABD, Miroslawa Truchta-Nowicka / Polonya, Nobuko Murakami / Fransa, Pat Hodson / İngiltere, Reante Martinsdorf – Henrici / Almanya, Renate Habinger / Avusturya, Simge Uygur /Kıbrıs, Susanne Holzinger / Almanya, Susanne Zehnder / Avustursalya, Sybille Berger-Jenisch / Almanya, Waltraud Zinsser/ Almanya.
Sergi Metni
1986 yılında kurulan Uluslararası Kağıt Sanatçıları Derneği'nin (IAPMA), 30. yılı sebebiyle 2016 yılının Nisan ayında başlayan "Kağıttan Esintiler" temalı gezici sergi, Avusturya, Bulgaristan, Finlandiya, Almanya, İsrail, Polonya ve İsveç gibi ülkelerin ardından Kıbrıs'ta da sanatseverlerle buluştu. Kıbrıs Kağıt Sanatçıları Derneği (KKSD) Onursal Başkanı İnci Kansu girişimi ile DAÜ Kıbrıs Araştırmaları Merkezi'nin DAÜ Rektörlüğü adına yürüttüğü proje, iki seneyi aşan süreç içerisinde Kıbrıs'sa gelebildi. IAPMA 'nın oluşturduğu sergiye yine IAMPA üyesi olan ve Kuzey Kıbrıs'ta yaşayan 4 sanatçı daha katılarak eser ve katılımcı sanatçı sayısı artırılmıştır.
Özünde kağıt sanatının gelişimi için çalışan dernekler, malzemesi atık kağıt ve doğal lifleri dönüşüme uğrattıkları materyallere sanatsal imgelerin ve içeriklerin eklenmesiyle yaratım sürecini sonlandırmaktadırlar. Bu açıdan bakıldığında çevreci, doğa ile barışık ve geri dönüşüm gibi günümüzde öne çıkan ve kaybedilen değerlerin yeniden kazanılması, diğer yandan uygulanılan teknik süreçler açısından da doğa ile yitirilen bağların yeniden kurulması açısından da kağıt sanatının büyük işlevlere sahip olduğunu söylemek mümkün gözükmektedir. Her sanatçının kendi malzemesini de yaptığı süreçte farklı uygulamalar ve teknikler kullanılmakta, bireysel deneyler ve sürpriz sonuçlar elde edebilecek değişimlere de açık bir yapı bulunmaktadır. Sergideki çeşitliliğin ve farklılığın nedenini bu özelliğe bağlamak mümkün gözükmektedir. Özünde tüm eserler kağıttan yapılmış olsa da içerik ve malzeme açısından da bir birlerinden farklılık göstermektedirler. Her türlü renk uygulamasını kabul edişi, iki boyutlu çalışmalara dışında üçüncü boyut uygulamalarına da olanak sağlaması, sanatçının özgürlük alanını da genişletmekte, farklılıkları artırmaktadır.
Kıbrıs'ta iki ayrı şehirde ve mekanda kurgulanan sergi, mekânsal özellikler de gözetilerek yeniden farklı bir gözle ve bakış açısıyla sunulmaya çalışılmıştır.
Zehra Şonya